Strah naj vas ne ohromi

Rožnati oktober je svetovni mesec osveščanja o raku dojk. Ob tej priložnosti smo se pogovarjali z dr. Simono Borštnar, dr. med., ki je pojasnila, da je ravno rak dojk najpogostejši rak pri ženskah in zajema dobro petino vseh rakov pri pripadnicah nežnejšega spola.
Rak dojke Proteze

Število zbolelih še vedno raste. Kaj je temu vzrok?
Vzrok za to je vpliv različnih dejavnikov: dednih, dejavnikov okolja in načina življenja. Prav tako tudi odlaganje prvega poroda na kasnejša leta v novejšem času povezujejo z večanjem incidence raka dojk v zadnjih desetletjih.

Včasih so se s to boleznijo najpogosteje soočale ženske, od 50 do 65 leta, kajne?
Kako mlade zbolevajo zdaj? Še vedno najpogosteje zbolevajo ženske od 50 do 65 leta starosti. Rak dojk pri zelo mladih ženskah je redek, vendar pa pojavnost, podobno kot v splošni populaciji raste. Starostni skupini pod 40 let pripada 5-7 % vseh rakov dojk.

Ali menite, da je preventive pri tako mladih manj ravno zaradi tega, ker se še vedno zdi, da mlad človek ne more imeti raka?
Za preprečevanje raka dojk in drugih rakov veljajo podobni ukrepi kot za preprečevanje kroničnih bolezni, kot so npr. bolezni srca in ožilja, to je zdrav življenjski slog. Sem spada tudi največ zmerno uživanje alkohola in izogibanje kajenju.

Kaj svetujete mladim dekletom? Kako naj skrbijo za svoje zdravje oziroma, kaj lahko naredijo za preventivo?
Tveganje za razvoj raka dojk povečujejo debelost in prekomerno uživanje alkohola. Redna telesna aktivnost zmanjšuje tveganje. Nekoliko večje tveganje za raka dojk imajo dekleta in mlade ženske, ki jemljejo hormonska kontracepcijska sredstva, zato je pomembno, da jih jemljejo pod nadzorom ginekologa. Pomembno pa je seveda samopregledovanje dojk. Tako lahko mlado dekle ugotovi, če se je v dojkah pojavila zatrdlina ali drugačna sprememba, in se nanjo odzove. Bolj naj bodo pozorna dekleta, ki imajo v ožji družini sorodnico, ki se je zdravila za rakom dojk. Te imajo večje tveganje, da bodo zbolele.

Kdaj je najbolj primeren čas za samopregledovanje dojk?
Pri mladih ženskah priporočamo samopregled vsak deseti dan po začetku menstruacije. Treba je sistematično pretipati obe dojki, pa tudi pazduhi in nadključnični loži. Poleg novo nastalih zatrdlin je potrebna tudi pozornost glede spremembe v velikosti in obliki dojk ter barvi kože, uvlečenosti bradavice ali izcedka iz nje.

Vsaka bulica torej še ne pomeni raka …
Res je, vsaka bulica še ne pomeni raka. Večja je verjetnost , da so benigne. Pri mladih ženskah se dojki pod vplivom ženskih hormonov spreminjata med vsakim menstruacijskim ciklusom. V drugi polovici menstruacijskega ciklusa dojki postaneta nabrekli in boleči. Bolečina in zatrdlina, ki jo ženska občuti nekaj dni pred menstruacijo ali nekaj dni zatem sta normalen pojav. Taka zatrdlina v naslednjih dneh navadno ni več tipna. Če pa ostane in se tekom menstruacijskega ciklusa ne spreminja, pa je potreben pregled pri zdravniku in navadno tudi punkcija. Samo tako se lahko dokončno opredeli, ali je zatrdlina nevarna ali ne.

Ali so, poleg bulice, še kakšni tipični znaki, da je rak v našem telesu? Morda bolečina v ramenskem delu roke, občutek zategnjenosti v predelu dojk, spremembe na bradavici …?
Navadno ne. V redkih primerih se lahko rak izrazi z oteklo dojko, rdečino kože in spremembo kože podobno pomarančni lupini. Gre za t.i. vnetni karcinom, ki zahteva res takojšnjo obravnavo. Spremembe na bradavici so prav tako redke, vendar pa možne in so lahko rakave. Bolečina pri raku, ki je omejen na dojko, navadno ni prisotna. Če pa se rak razširi na bezgavke ali vrašča v kožo, pa to lahko povzroči neprijetne občutke, tiščanje in tudi bolečino.

Kdaj svetujete samoplačniški pregled mamografije ali pregled z ultrazvokom?
Preventivne mamografije pri vseh mladih ženskah ne priporočamo, rezen če imajo v družini bližnje sorodnice (mama, sestra) z rakom dojk. Samoplačniški pregledi niso potrebni. Za mamografije in UZ dojk je poskrbljeno v javnem zdravstvu in sicer v Centrih za bolezni dojk, na pregled pa vas lahko napoti vaš ginekolog ali družinski zdravnik, če presodi, da je to potrebno.

Raka je vse več, a hkrati se zvišuje tudi uspešnost premagane bolezni, kajne? Moderna tehnologija in znanje sta pripomogla temu, da se smrtnost zaradi raka dojk znižuje oz. da se povečuje starostna doba oseb, ki so raka prebolele …
Da, uspešnost zdravljenja je vse boljša, umrljivost pada, preživetja pa se podaljšujejo.

Še kakšen nasvet za naše bralke?
Če opazite spremembe na dojkah, naj vas strah ne ohromi. Obiščite zdravnika in mu zaupajte težavo. Zgodnje ukrepanje je izjemno pomembno, verjetnost ozdravitve pa zelo velika, saj je rak dojk eden najbolj in tudi čedalje bolj obvladljivih rakov.

Sara Sočan
Objavljeno v reviji Bogastvo zdravja.

 

ORTOPEDSKI NEDRČEK DIANA,

Nedrček Biancaref: 57 255 Nedrček Diana je idealna kombinacija uporabnosti, udobja in mode. Predvsem uporaben po mastektomiji dojke ali pri večjih dojkah, ki potrebujejo boljšo oporo. Ortopedski nedček Diana ima široke naramnice, kar je zelo pomembno, da se naramnica ne zareže v kožo in preprečuje nastanek limfedema. Nedrček je pod pazduho visoko zaprt, prav tako v sprednjem delu, da preprečuje zevanje. Žepki v nedrčku Diana so bombažni in brezšivni, všiti diskretno in neopazno. Nedrček Diana je na voljo v treh barvah: bela, bež in črna, v velikostih od 75 A do 105 D. Lahko ga dobite v okviru standarda na naročilnico ZZZS.

PRSNA PROTEZA SOFT & LIGHT,

Prsne proteze Silima Direct

 

ref: 66378 Prsna proteza Soft & light, je 30 % lažja od ostalih oblik, posebna prevleka na notranji strani zagotavlja 50 % manj znojenja. Izdelana je iz silikona, ki je izredno mehek in prožen, odlično se prilagaja v nedrčku in daje videz naravnih prsi. Material je podoben naravni konsistenci kože. Silikon je odporen na klor in slano vodo. Na zunanji strani je poseben matiran končni sloj, daje videz naravne kože. Ima anatomsko obliko, vdolbina na notranji strani, ki preprečuje draženje brazgotine in omogoča naravno gibanje. Dobro se prilagaja na telo, zahvaljujoč tankim lepo zaokroženim robovom. Na voljo v številkah od 2 – 11 v košarici B in od 3 – 14 v košarici C. Lahko jo dobite v okviru standarda na naročilnico ZZZS.

PRSNA PROTEZA ULTRA LIGHT,

Prsne proteze Ultra Light

 

ref: 66374 Prsna proteza Ultra light, je 60 % lažja od ostalih oblik. Posebnost prsne proteze Ultra light ja votla notranja stran. Na notranji strani so posebni koncentrični krogi, ki držijo obliko prsne proteze. Ker je notranja stran votla, je prsna proteza izredno lahka in zračna. Na spodnjem delu ima poseben kanal za odtekanje znoja oz. vode. Še posebej jo priporočamo za nošenje v kopalkah in za ženske ki se veliko ukvarjajo s športom. Silikon je odporen na klor in slano vodo. Na zunanji strani je poseben matiran končni sloj, daje videz naravne kože. Dobro se prilagaja na telo, zahvaljujoč tankim lepo zaokroženim robovom. Na voljo v številkah od 2 – 11 v košarici B in od 3 – 14 v košarici C. Lahko jo dobite v okviru standarda na naročilnico ZZZS.

 

Težave s hrbtenico

Christjein Benčina je profesor športne vzgoje in maser. Poučuje zdrav življenjski slog, maser v Grand Hotelu Primus na Ptuju. Z njim smo klepetali o skrbi za našo hrbtenico.

Boleč hrbet

Ali pri svojem delu opažate, da je težav s hrbtenico vse več?
Pri svojem delu seveda opažam, da je težav z bolečinami v hrbtenici vedno več, opažam pa tudi, da bi ljudje lahko naredili več za preprečevanje teh bolečin, prej razmišljali o svojem zdravju. Ko so poškodbe in z njimi povezane bolečine prehude, pa je seveda pomoč ortopedov nujna.

Je morda razlog v tem, da je vse več računalniškega dela, da se ne gibljemo dovolj, da je vse več ljudi s prekomerno telesno težo? Verjetno pa je precej tudi športnih poškodb, ki jih morate sanirati …
Delam s športniki, z rekreativnimi športniki in s pacienti, ki potrebujejo terapevtsko masažo. Zdi se mi, da je največji odstotek ljudi s težavami s hrbtenico med delavci, ki svoje delo opravljajo sede ali pa z neko prisilno držo telesa. Manj je težav pri kmetih in delavcih z raznolikimi aktivnostmi, kar nam pove, v katerem grmu tiči zajec. Športniki so poglavje zase, pri njih gre večinoma za preobremenjenost muskulature, ukleščenje živca ali mišice ter povečan tonus in zategnjenost. Zdi se mi, da je bolj kot sama telesna teža pomemben dejavnik zadostno in pravilno gibanje. Poznam ogromno ljudi s povečano telesno težo brez težav s hrbtenico in še več tistih z ‘normalno’ težo, ki jim tovrstne težave žal niso tuje. Res pa je, da povečana telesna teža hrbtenico dodatno obremeni.

Bolečine v hrbtenici precej zmanjšajo kvaliteto življenja, kajne?
Vsak, ki ga je kdaj bolel hrbet, bi po mojem odgovoril na to vprašanje pritrdilno. Bolečine v hrbtenici lahko znatno pripomorejo k slabši kakovosti življenja, saj lahko vplivajo tudi na druge okončine, organe ali organske sisteme. Pri več ljudeh so se izboljšale nekatere funkcije srčno žilnega sistema po tistem, ko so sanirali težave v hrbteničnem predelu. Da pa bi samo težave s hrbtenico omejevale zdrav življenjski slog, pa ne morem trditi, saj je še kopica drugih zdravstvenih tegob, ki obremenjujejo sodobnega človeka, tudi stres in razne oblike odvisnosti.

Kako lahko sami poskrbimo da do težav ne bi prišlo oz. da bi čim bolj zmanjšali tveganje za nastanek bolečin v hrbtenici?
Veliko naredijo že športni pedagogi na šolah z rednimi vajami pri pouku športne vzgoje. Marsikatero svojo stranko opozorim, naj se spomni vaj iz šole, jih primerno prilagodi in seveda redno izvaja. Večina pa mi prizna, da po koncu šolanja redne vadbe več ni bilo, dokler ni bilo prepozno; potem pa so tu fizioterapije, masaže in operacije. Preventiva bi morala biti pomembnejša kot kurativa, a žal ni. Ljudje se velikokrat prepozno zavedo, kaj izgubljajo z zanemarjanjem tonusa hrbteničnih mišic – predvsem globoke skupin mišic.

Ko nas vseeno doleti ta zdravstvena tegoba, kako jo je mogoče olajšati oz. odpraviti?
Ljudje poskusijo vse, enemu pomaga nekaj, drugemu nekaj drugega. V čudežne kreme in razne pasove ne verjamem, saj samo delno prekrvavijo podkožje in dajejo potuho našemu lokomotornemu sistemu (mišice, ki dajejo hrbtenici oporo, še bolj polenijo), a v določenem trenutku in po potrebi seveda pripomorejo k znosnejši vadbi ali delu in gibanju, takrat so dobrodošli. Na dolgi rok pa se stvari rešuje drugače. Mnogim pomaga terapevtska masaža.

Koliko terapij je običajno v povprečju potrebno, da se pojavi prvo izboljšanje?
Da se pojavi izboljšanje stanja pri bolečinah v hrbtenici, je potreben zelo različen cikel terapij, odvisno od stopnje zanemarjenosti mišičnih struktur, teže poškodb ter samega splošnega psihofizičnega stanja posameznika. Težko ali nemogoče je to predvideti, saj se ljudje zelo razlikujemo; večinoma pomaga nek cikel terapij od 2 do 3 tedne vsakodnevno, vendar pa je te cikle potrebno ponavljati in spremeniti način življenja, da se težave ne ponavljajo ali celo poslabšajo. Tako pač je. Včasih pa pomaga samo še kirurški poseg, katerega pa se prav nihče ne veseli.

Pri težavah s hrbtenico je treba obiskati strokovnjaka, kajne?
Zdravnika, maserja, fizioterapevta … Predvidevam, da če se zadeve lotevamo sami, doma, lahko naredimo več škode kot koristi … Pomembno je, da terapije izvaja nekdo, ki je ustrezno strokovno usposobljen. Pri težavah s hrbtenico lahko sami naredimo ogromno v smislu preventive: poskrbimo za zdrav način življenja, zadostno količino gibanja, pravilno dvigujemo bremena …, pri terapijah pa se je bolje prepustiti strokovnjakom.

Ali lahko naštejete nekaj vaj, ki jih lahko izvajamo doma in s katerimi poskrbimo za bolj zdravo hrbtenico?
Sklece, počepi, trebušnjaki, hrbtni dvigi, tek na mestu ali v gibanju, raznovrstni poskoki in mnogoskoki (pri zdravih ljudeh), vaje pilatesa, joge, npr. pozdrav soncu. Otrok se naj nauči pravilno hoditi in teči, da ni porušeno ravnovesje v gibanju, kar povzroči preobremenitev ene strani hrbtenice. Otroke se še opozarja na pravilno nošnjo šolskih torb, odrasli pa na to, kako prenašamo ali dvigujemo težja bremena, nismo tako pozorni.

Se težave z bolečinami v hrbtenici rade ponavljajo?
Da, žal. Tudi po uspelih operacijskih posegih je potrebno nadaljevati z vajami in zdravim načinom življenja.

Še kakšen nasvet za naše bralce?
Ljudje morajo poskrbeti za pravilno in zmerno gibanje, zdravo prehrano in zadostno količino zaužite vode, da ne prihaja do dehidriranosti diskusov. Morda pa si kdaj preventivno privoščijo masažo, saj ima ta pozitivne učinke.

Veronika Bilban
Objavljeno v reviji Bogastvo zdravja.

Zvin gležnja

Vreme je več kot primerno za športne aktivnosti na prostem, s čimer se hočemo ali nočemo poveča tudi tveganje za nastanek poškodb. Ena izmed pogostejših je tudi zvin gležnja – trdovratna zdravstvena tegoba, ki zahteva obvezen pregled pri specialistu. Po odgovore na nekaj osnovnih vprašanj o tej temi, smo se odpravili v Zasebno splošno in specialno fizioterapijo Srečko Plešnik iz Pirešice pri Velenju.
Zvin gležnja

Kdaj najpogosteje pride do poškodb gležnja? Jih je največ v tej, najbolj vroči sezoni leta?
Lahko bi rekel, da je zvin gležnja stalnica. Pojavlja se v vseh letnih časih, saj smo aktivni tako poleti kot pozimi, v vseh sezonah. Najpogosteje gre za zvine gležnjev, število zlomov je namreč le zanemarljivo. S slednjimi se nekoliko več soočajo športniki in starejše ženske z osteoporozo. Kaj se zgodi v gležnju, na mestu poškodbe? Gleženj je sestavljen iz zgornjega, spodnjega in sprednjega skočnega sklepa. Zvin se najpogosteje pojavi v spodnjem skočnem sklepu, kjer se dogaja inverzija – pomikpetnice navznoter in navzven.
Najpogostejši zvini so pomik petnice navznoter, kar pomeni poškodbo raztegnitev sklepne ovojnice na zunanju strani spodnjega skočnega sklepa ter poškodba deltoidnega ligamenta, pa tudi poškodba mišic oziroma tetiv peroneus longus in brevis.

Če se zgodi nesreča, kaj lahko storimo sami?
Najpomembnejša prva pomoč ali samopomoč je imobilizacija gležnja, kar pomeni, da moramo preprečiti gibanje v gležnju. Za prvo silo nemalokrat zadošča že nekoliko višji čevelj, superga, ki preprečiti pomik petnice navznoter. Obvezno je treba nato obiskati zdravnika, saj je zvin gležnja precej resna stvar in ravno zato moramo vedno poiskati strokovno pomoč.

Ali pomaga hlajenje z obkladki?
Priporočljivo je, da gležnju omogočimo, da oteče in da se poškodba do konca razvije. Med nastajanjem otekline levkociti posnamejo informacijo o tem, kaj je poškodovano, nato pa podatke prenesejo k možganom, v katerem se sproži proces zdravljenja. Prekomerno hlajenje torej ni nujno vedno dobro. Če mesto poškodbe začnemo prehitro in preveč intenzivno hladiti, preprečimo telesu, da prepozna poškodbo in se začne samo zdraviti. Kar pomislimo – s tem, ko gleženj oteče, mu telo prepreči gibanje. To pa je prva in hkrati najboljša stvar, s katero lahko preprečimo
nadaljnje težave ter hitreje stopimo na pot k ozdravitvi.

Kako poteka rehabilitacija pri specialistu?
Najpomembneje je, da imamo gleženj dovolj dolgo imobiliziran. Koliko časa je to, je odvisno glede na obsežnost poškodbe. S fizioterapijo je mogoče povsem odpraviti posledice otekline in tudi brazgotinjenje, ki se razvije kot posledica poškodbe. S fizioterapijo okrepimo mišice – dinamični stabilizator (statični stabilizator je sklepna ovojnica in ligamenti). Fizioterapevt napravi ustrezen program vadbe glede na stopnjo poškodbe mišice. Če pacienti kasneje pridobijo dobro moč dinamičnega stabilizatorja gležnja, je verjetnost ponovne poškodbe manjša. Najboljša preventiva za ponovni zvin je torej dobra mišična moč.

Verjetno je tudi pri zdravljenju zvina gležnja enako kot pri ostalih zdravstvenih težavah ali boleznih – pri otrocih gre vse hitreje, kajne?
Tako je. Pri otrocih je čas trajanja obnove tkiv krajši, nekoliko počasneje pa gre pri odraslih ozitoma pri starostnikih. Seveda je je vse odvisno od stopnje in vrste poškodbe.

Kaj svetujete glede preventive?
Preventivo svetujem le vrhunskim športnikom, in sicer pri drsalcem, odbojkarjem in rokometašem. Se pravi pri športih, kjer vemo, da je verjetnost poškodbe večja. Profesionalni športniki že imajo pogosto predpisane kineziološke programe, s katerimi poskrbijo za preventivo oziroma za zmanjšanje tveganja za nastanek poškodb. Vsekakor pa je moj nasvet , da se povprečen človek naj s preventivno ne ukvarja, saj bi lahko s tem povzročil, da bi bil ves čas obremenjen. Če se nesreča zgodi, imamo dovolj strokovnjakov, ki nam lahko pomagajo in poškodbo sanirajo.

Tia Kemperle
Objavljeno v reviji Bogastvo zdravja.

Pri zvinu gležnja priporočamo opornico MALLEO DYNASTAB BOA
Opornica za stabilizacijo gležnja, za srednje težek zvin ali hujše nestabilnosti gležnja. Pri strani ima lahke kovinske ojačitve, za dobro stabilnost in dodatne elastične trakove, ki se namestijo v obliki osmice. Sistem vpenjanja BOA – enostavno, hitro, zanesljivo in enakomerno zategovanje, za ves čas življenjske dobe izdelka. Izdelana je iz tkanine, ki je protibakterijsko obdelana; triko 3D tkanina. Opornica je tanka, lahka in zračna, prefinjeno izdelana in anatomsko izoblikovana.
Zvin gležnja

in opornico MALLEOACTION
Elastična opora za gleženj (kompresije 20-36 mmHg). Zagotavlja čvrsto oporo in proprioceptivno delovanje. Inovativno tkanje, anatomska oblika in dizajn v predelu gležnja. Opornico priporočamo pri poškodbah gležnja, bolečinah in nestabilnosti. Tudi v otroški izvedbi.
Malleoaction

NOVO: Lombax Activity

Zračni križni pas Lombax Activity je namenjen podpori ledvenega dela hrbtenice pri večjih fizičnih obremenitvah oziroma prisilnih položajih. Pas ima dodane naramnice, ki omogočajo, da ostane nameščen tudi, ko ga odpnete, kadar je fizična dejavnost zmanjšana ali imate počitek. Višina hrbtnega dela pasu je 26 cm, v notranjosti hrbtnega predela je ojačitev – ribja kost, ki daje dodatno podporo, se prilagaja in deluje masažno ter blagodejno.
Pas je izdelan iz kompresijske tkanine in ima možnost dvojnega zapenjanja (poljubno prilagajate kompresijo/moč). Nošenje pasu priporočamo aktivnim osebam, ki so izpostavljene težkim fizičnim obremenitvam (gradbinci, gozdarji, skladiščniki, rudarji…), konstantni napačni in prisilni drži (keramičarji, parketarji, delavci za tekočim trakom…), za fiksacijo po poškodbah ter pri bolečinah. Priporočamo nošenje tisti del dneva, ko ste fizično najbolj obremenjeni.

križni pas Lombax Activity
Za naročilo pokličite 01 432 43 61, 01 433 22 71 ali obiščite eno izmed naših poslovalnic v Ljubljani ali Kranju.