Težave s hrbtenico

Christjein Benčina je profesor športne vzgoje in maser. Poučuje zdrav življenjski slog, maser v Grand Hotelu Primus na Ptuju. Z njim smo klepetali o skrbi za našo hrbtenico.

Boleč hrbet

Ali pri svojem delu opažate, da je težav s hrbtenico vse več?
Pri svojem delu seveda opažam, da je težav z bolečinami v hrbtenici vedno več, opažam pa tudi, da bi ljudje lahko naredili več za preprečevanje teh bolečin, prej razmišljali o svojem zdravju. Ko so poškodbe in z njimi povezane bolečine prehude, pa je seveda pomoč ortopedov nujna.

Je morda razlog v tem, da je vse več računalniškega dela, da se ne gibljemo dovolj, da je vse več ljudi s prekomerno telesno težo? Verjetno pa je precej tudi športnih poškodb, ki jih morate sanirati …
Delam s športniki, z rekreativnimi športniki in s pacienti, ki potrebujejo terapevtsko masažo. Zdi se mi, da je največji odstotek ljudi s težavami s hrbtenico med delavci, ki svoje delo opravljajo sede ali pa z neko prisilno držo telesa. Manj je težav pri kmetih in delavcih z raznolikimi aktivnostmi, kar nam pove, v katerem grmu tiči zajec. Športniki so poglavje zase, pri njih gre večinoma za preobremenjenost muskulature, ukleščenje živca ali mišice ter povečan tonus in zategnjenost. Zdi se mi, da je bolj kot sama telesna teža pomemben dejavnik zadostno in pravilno gibanje. Poznam ogromno ljudi s povečano telesno težo brez težav s hrbtenico in še več tistih z ‘normalno’ težo, ki jim tovrstne težave žal niso tuje. Res pa je, da povečana telesna teža hrbtenico dodatno obremeni.

Bolečine v hrbtenici precej zmanjšajo kvaliteto življenja, kajne?
Vsak, ki ga je kdaj bolel hrbet, bi po mojem odgovoril na to vprašanje pritrdilno. Bolečine v hrbtenici lahko znatno pripomorejo k slabši kakovosti življenja, saj lahko vplivajo tudi na druge okončine, organe ali organske sisteme. Pri več ljudeh so se izboljšale nekatere funkcije srčno žilnega sistema po tistem, ko so sanirali težave v hrbteničnem predelu. Da pa bi samo težave s hrbtenico omejevale zdrav življenjski slog, pa ne morem trditi, saj je še kopica drugih zdravstvenih tegob, ki obremenjujejo sodobnega človeka, tudi stres in razne oblike odvisnosti.

Kako lahko sami poskrbimo da do težav ne bi prišlo oz. da bi čim bolj zmanjšali tveganje za nastanek bolečin v hrbtenici?
Veliko naredijo že športni pedagogi na šolah z rednimi vajami pri pouku športne vzgoje. Marsikatero svojo stranko opozorim, naj se spomni vaj iz šole, jih primerno prilagodi in seveda redno izvaja. Večina pa mi prizna, da po koncu šolanja redne vadbe več ni bilo, dokler ni bilo prepozno; potem pa so tu fizioterapije, masaže in operacije. Preventiva bi morala biti pomembnejša kot kurativa, a žal ni. Ljudje se velikokrat prepozno zavedo, kaj izgubljajo z zanemarjanjem tonusa hrbteničnih mišic – predvsem globoke skupin mišic.

Ko nas vseeno doleti ta zdravstvena tegoba, kako jo je mogoče olajšati oz. odpraviti?
Ljudje poskusijo vse, enemu pomaga nekaj, drugemu nekaj drugega. V čudežne kreme in razne pasove ne verjamem, saj samo delno prekrvavijo podkožje in dajejo potuho našemu lokomotornemu sistemu (mišice, ki dajejo hrbtenici oporo, še bolj polenijo), a v določenem trenutku in po potrebi seveda pripomorejo k znosnejši vadbi ali delu in gibanju, takrat so dobrodošli. Na dolgi rok pa se stvari rešuje drugače. Mnogim pomaga terapevtska masaža.

Koliko terapij je običajno v povprečju potrebno, da se pojavi prvo izboljšanje?
Da se pojavi izboljšanje stanja pri bolečinah v hrbtenici, je potreben zelo različen cikel terapij, odvisno od stopnje zanemarjenosti mišičnih struktur, teže poškodb ter samega splošnega psihofizičnega stanja posameznika. Težko ali nemogoče je to predvideti, saj se ljudje zelo razlikujemo; večinoma pomaga nek cikel terapij od 2 do 3 tedne vsakodnevno, vendar pa je te cikle potrebno ponavljati in spremeniti način življenja, da se težave ne ponavljajo ali celo poslabšajo. Tako pač je. Včasih pa pomaga samo še kirurški poseg, katerega pa se prav nihče ne veseli.

Pri težavah s hrbtenico je treba obiskati strokovnjaka, kajne?
Zdravnika, maserja, fizioterapevta … Predvidevam, da če se zadeve lotevamo sami, doma, lahko naredimo več škode kot koristi … Pomembno je, da terapije izvaja nekdo, ki je ustrezno strokovno usposobljen. Pri težavah s hrbtenico lahko sami naredimo ogromno v smislu preventive: poskrbimo za zdrav način življenja, zadostno količino gibanja, pravilno dvigujemo bremena …, pri terapijah pa se je bolje prepustiti strokovnjakom.

Ali lahko naštejete nekaj vaj, ki jih lahko izvajamo doma in s katerimi poskrbimo za bolj zdravo hrbtenico?
Sklece, počepi, trebušnjaki, hrbtni dvigi, tek na mestu ali v gibanju, raznovrstni poskoki in mnogoskoki (pri zdravih ljudeh), vaje pilatesa, joge, npr. pozdrav soncu. Otrok se naj nauči pravilno hoditi in teči, da ni porušeno ravnovesje v gibanju, kar povzroči preobremenitev ene strani hrbtenice. Otroke se še opozarja na pravilno nošnjo šolskih torb, odrasli pa na to, kako prenašamo ali dvigujemo težja bremena, nismo tako pozorni.

Se težave z bolečinami v hrbtenici rade ponavljajo?
Da, žal. Tudi po uspelih operacijskih posegih je potrebno nadaljevati z vajami in zdravim načinom življenja.

Še kakšen nasvet za naše bralce?
Ljudje morajo poskrbeti za pravilno in zmerno gibanje, zdravo prehrano in zadostno količino zaužite vode, da ne prihaja do dehidriranosti diskusov. Morda pa si kdaj preventivno privoščijo masažo, saj ima ta pozitivne učinke.

Veronika Bilban
Objavljeno v reviji Bogastvo zdravja.

Zvin gležnja

Vreme je več kot primerno za športne aktivnosti na prostem, s čimer se hočemo ali nočemo poveča tudi tveganje za nastanek poškodb. Ena izmed pogostejših je tudi zvin gležnja – trdovratna zdravstvena tegoba, ki zahteva obvezen pregled pri specialistu. Po odgovore na nekaj osnovnih vprašanj o tej temi, smo se odpravili v Zasebno splošno in specialno fizioterapijo Srečko Plešnik iz Pirešice pri Velenju.
Zvin gležnja

Kdaj najpogosteje pride do poškodb gležnja? Jih je največ v tej, najbolj vroči sezoni leta?
Lahko bi rekel, da je zvin gležnja stalnica. Pojavlja se v vseh letnih časih, saj smo aktivni tako poleti kot pozimi, v vseh sezonah. Najpogosteje gre za zvine gležnjev, število zlomov je namreč le zanemarljivo. S slednjimi se nekoliko več soočajo športniki in starejše ženske z osteoporozo. Kaj se zgodi v gležnju, na mestu poškodbe? Gleženj je sestavljen iz zgornjega, spodnjega in sprednjega skočnega sklepa. Zvin se najpogosteje pojavi v spodnjem skočnem sklepu, kjer se dogaja inverzija – pomikpetnice navznoter in navzven.
Najpogostejši zvini so pomik petnice navznoter, kar pomeni poškodbo raztegnitev sklepne ovojnice na zunanju strani spodnjega skočnega sklepa ter poškodba deltoidnega ligamenta, pa tudi poškodba mišic oziroma tetiv peroneus longus in brevis.

Če se zgodi nesreča, kaj lahko storimo sami?
Najpomembnejša prva pomoč ali samopomoč je imobilizacija gležnja, kar pomeni, da moramo preprečiti gibanje v gležnju. Za prvo silo nemalokrat zadošča že nekoliko višji čevelj, superga, ki preprečiti pomik petnice navznoter. Obvezno je treba nato obiskati zdravnika, saj je zvin gležnja precej resna stvar in ravno zato moramo vedno poiskati strokovno pomoč.

Ali pomaga hlajenje z obkladki?
Priporočljivo je, da gležnju omogočimo, da oteče in da se poškodba do konca razvije. Med nastajanjem otekline levkociti posnamejo informacijo o tem, kaj je poškodovano, nato pa podatke prenesejo k možganom, v katerem se sproži proces zdravljenja. Prekomerno hlajenje torej ni nujno vedno dobro. Če mesto poškodbe začnemo prehitro in preveč intenzivno hladiti, preprečimo telesu, da prepozna poškodbo in se začne samo zdraviti. Kar pomislimo – s tem, ko gleženj oteče, mu telo prepreči gibanje. To pa je prva in hkrati najboljša stvar, s katero lahko preprečimo
nadaljnje težave ter hitreje stopimo na pot k ozdravitvi.

Kako poteka rehabilitacija pri specialistu?
Najpomembneje je, da imamo gleženj dovolj dolgo imobiliziran. Koliko časa je to, je odvisno glede na obsežnost poškodbe. S fizioterapijo je mogoče povsem odpraviti posledice otekline in tudi brazgotinjenje, ki se razvije kot posledica poškodbe. S fizioterapijo okrepimo mišice – dinamični stabilizator (statični stabilizator je sklepna ovojnica in ligamenti). Fizioterapevt napravi ustrezen program vadbe glede na stopnjo poškodbe mišice. Če pacienti kasneje pridobijo dobro moč dinamičnega stabilizatorja gležnja, je verjetnost ponovne poškodbe manjša. Najboljša preventiva za ponovni zvin je torej dobra mišična moč.

Verjetno je tudi pri zdravljenju zvina gležnja enako kot pri ostalih zdravstvenih težavah ali boleznih – pri otrocih gre vse hitreje, kajne?
Tako je. Pri otrocih je čas trajanja obnove tkiv krajši, nekoliko počasneje pa gre pri odraslih ozitoma pri starostnikih. Seveda je je vse odvisno od stopnje in vrste poškodbe.

Kaj svetujete glede preventive?
Preventivo svetujem le vrhunskim športnikom, in sicer pri drsalcem, odbojkarjem in rokometašem. Se pravi pri športih, kjer vemo, da je verjetnost poškodbe večja. Profesionalni športniki že imajo pogosto predpisane kineziološke programe, s katerimi poskrbijo za preventivo oziroma za zmanjšanje tveganja za nastanek poškodb. Vsekakor pa je moj nasvet , da se povprečen človek naj s preventivno ne ukvarja, saj bi lahko s tem povzročil, da bi bil ves čas obremenjen. Če se nesreča zgodi, imamo dovolj strokovnjakov, ki nam lahko pomagajo in poškodbo sanirajo.

Tia Kemperle
Objavljeno v reviji Bogastvo zdravja.

Pri zvinu gležnja priporočamo opornico MALLEO DYNASTAB BOA
Opornica za stabilizacijo gležnja, za srednje težek zvin ali hujše nestabilnosti gležnja. Pri strani ima lahke kovinske ojačitve, za dobro stabilnost in dodatne elastične trakove, ki se namestijo v obliki osmice. Sistem vpenjanja BOA – enostavno, hitro, zanesljivo in enakomerno zategovanje, za ves čas življenjske dobe izdelka. Izdelana je iz tkanine, ki je protibakterijsko obdelana; triko 3D tkanina. Opornica je tanka, lahka in zračna, prefinjeno izdelana in anatomsko izoblikovana.
Zvin gležnja

in opornico MALLEOACTION
Elastična opora za gleženj (kompresije 20-36 mmHg). Zagotavlja čvrsto oporo in proprioceptivno delovanje. Inovativno tkanje, anatomska oblika in dizajn v predelu gležnja. Opornico priporočamo pri poškodbah gležnja, bolečinah in nestabilnosti. Tudi v otroški izvedbi.
Malleoaction

NOVO: Lombax Activity

Zračni križni pas Lombax Activity je namenjen podpori ledvenega dela hrbtenice pri večjih fizičnih obremenitvah oziroma prisilnih položajih. Pas ima dodane naramnice, ki omogočajo, da ostane nameščen tudi, ko ga odpnete, kadar je fizična dejavnost zmanjšana ali imate počitek. Višina hrbtnega dela pasu je 26 cm, v notranjosti hrbtnega predela je ojačitev – ribja kost, ki daje dodatno podporo, se prilagaja in deluje masažno ter blagodejno.
Pas je izdelan iz kompresijske tkanine in ima možnost dvojnega zapenjanja (poljubno prilagajate kompresijo/moč). Nošenje pasu priporočamo aktivnim osebam, ki so izpostavljene težkim fizičnim obremenitvam (gradbinci, gozdarji, skladiščniki, rudarji…), konstantni napačni in prisilni drži (keramičarji, parketarji, delavci za tekočim trakom…), za fiksacijo po poškodbah ter pri bolečinah. Priporočamo nošenje tisti del dneva, ko ste fizično najbolj obremenjeni.

križni pas Lombax Activity
Za naročilo pokličite 01 432 43 61, 01 433 22 71 ali obiščite eno izmed naših poslovalnic v Ljubljani ali Kranju.

Vabimo vas na predavanje o oskrbi ran

Vabimo vas na predavanje o oskrbi ran, ki so posledica preležanin, odprtih ran, ulkusov in raznih drugih poškodb. Predavanje bo v prostorih trgovine Medprotect Kranj, 17.05.2016 ob 19. uri. Predavanje in pogovor bo vodila ga. Ana Zdešar, predstavnica podjetja Medis.

Vljudno vabljeni!
Prijave sprejemamo na tel. št. 04 201 48 50 od 8h do 19h.

predavanje o oskrbi ran

Brezplačne meritve krvnega sladkorja.

meritve-krvnega-sladkorja www

 

V ponedeljek 25.4.2016 od 8 do 12h bomo v naši trgovini v Kranju opravljali brezplačne meritve krvnega sladkorja. Meritev holesterola pa vas bo stala samo 1€.

Hkrati bo v trgovini potekala promocija SIXTUS izdelkov za nego nog in stopal ter promocija ekološke prehrane Pegan.

Lokacija: Kidričeva cesta 2, 4000 Kranj, Tel: 04 201 48 50